![]() |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Aansprekende projecten |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2016-2018: Nieuwbouw van 56ft Sparkman & Stephens Yawl The flag for a great new project was raised at Ventis yard in Enkhuizen, Holland as we received the order to build a 56ft yawl designed in 1954 by Sparkman & Stephens. Originally commissioned by James Farrell and built at Abeking & Rasmussen Impala comes from the line of amazingly pretty, fast and seaworthy yawls for which Olin Stephens was famously known. The original Impala is still going strong and cruises the coasts of Europe, however, a friend of the owner was so enchanted with the yacht that he discussed building a sister ship and so it happened! The plans were ordered from S&S and Ventis was selected as the builder. Her hull will be built in woodcore using quarter sawn Alaska Yellow Cedar, she will however maintain her original floatation, weight and weight distribution. The building has started in 2016 with an anticipated building time of approx. 18 months. It is smiles all over at the yard, something that comes naturally with the excitement and opportunity to build a thing of true beauty. For info and pictures of Impala please visit: http://sparkmanstephens.blogspot.nl/…/impala-design-1056.html Links: De originele "Impala" |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Building Nyala time lapse Een time lapse van de bouw van S&S yawl Nyala. In 2016 is bouw van deze moderne klassieker gestart, waarbij een webcam de vorderingen bijhield. In het voorjaar van 2018 ging het schip te water.
|
|
||||||||||||||
Eerste proefvaart: heel relaxed |
Interieur met doorkijkje naar kombuis |
||||||||||||||
![]() |
De masten zijn geplaatst, nu wachten op de zeilen |
||||||||||||||
Doorkijkje in het interieur |
De allereerste keer dat Nyala te water gaat |
||||||||||||||
Trap |
Overzicht vanaf het achterdek, dek is klaar, afwerking begint |
||||||||||||||
Start leggen van teak dek |
Opbouw en kuip |
||||||||||||||
Dek |
Interieur |
||||||||||||||
Hierboven en hiernaast: |
![]() Na het spuiten van de eerste laklaag: superglad! |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() Huid van yellow ceder, in lange dunne gangen |
![]() Start van de bouw: hulpspanten |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2016: Wedstrijdmast voor 8mR"Froya" De eigenaar van de Zwitserse 8mR "Froya" wil graag winnen en dat lukte met de nieuwe Brasker Mast die we voor hem maakten. Sitka Spruce, een hele dunne wanddikte, getuigd door Tuned, met prachtige rvs en bronzen beslagen van RVS de Haas....wederom een mast waar we supertrots op zijn. Klik op onderstaande afbeelding voor vergroting: |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Ovale lijnvoering is door het hele schip terug te vinden |
2015: Modern vormgegeven "Zoom" De eigenaren hebben het jacht speciaal uit Turkije overgehaald naar Nederland voor groot onderhoud. Ventis verzorgt deze refit zodat de eigenaren de komende 10 jaar weer zorgeloos kunnen zeilen. In samenwerking met: Jachtservice Enkhuizen, Tuned Rigs & Ropes, Kobalt, Tanja Hoffer Stoffering, Schooneman Jachtschilders, RVS de Haas, Köster Sails e.a. |
||||||||||||||
Ex- en interieur |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2014/2015: "Nicole Maria" toe aan een tweede leven Het begint met leeghalen en herstellen, waarbij o.a. zwakke plekken in de aluminium huid worden vervangen. Daarna de romp spuiten, isoleren en electronica aanleggen. Ondertussen bedenken en bespreken hoe het interieur en de kuip er uit komen te zien. Het intimmeren en afwerken volgt. Dit is de fase waarin het schip haar ware gestalte krijgt. En dat wordt erg mooi! Voorjaar 2015 kon het schip te water en na een paar proeftochten is ze vertrokken naar de Middellandse Zee. |
![]() |
|||||||||||||
Eerst alles eraf en eruit |
Sommige plekken in de romp dienen vervangen te worden |
||||||||||||||
![]() |
Links: de romp in de spuitcabine
|
||||||||||||||
![]() |
Interieur met Enkhuizer iepenhout |
||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||
![]() |
Links: kuip en dekopbouw |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
winter/voorjaar 2014: Een nieuwe mast van 16 meter voor de Finse "Ursula" Voor een grote Scherenkruiser in Finland hebben we een prachtige mast en giek gemaakt. Materialen: Sitka spruce en bronzen beslagen. Met een dieplader werden de rondhouten naar Finland gebracht, alwaar de mast geplaatst en getuigd is door Tuned Rigs & Ropes (Enkhuizen). |
||||||||||||||
16 meter lang |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
Op transport naar Finland |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
"Sakia" in actie tijdens de Panarai Classic Yacht Challenge |
voorjaar 2013: De Engelse "Saskia", een 8mR, is voor restauratie en een nieuwe mast bij Ventis "Saskia" dateert uit 1930 en was toe aan vervanging van spanten, wrangen en mastspoor. In concurrentie met een aantal Engelse werven kreeg Ventis deze opdracht en het schip kwam vanuit Southhampton naar Enkhuizen. In navolging van de masten voor "Svanevit" en "Bera"is ook voor "Saskia" een prachtige nieuwe mast van Sitka Spruce gemaakt. Tijdens de British Classic Week won "Saskia" zeven prijzen, waaronder overall-winner en "Concours d'élégance" voor het mooiste jacht. |
||||||||||||||
Subtiel detail: een William-Five draakje aan de onderzijde van de zaling. |
De projectleider kwam regelmatig langs en maakte een videoverslag van de voortgang.
|
||||||||||||||
Een aantal spanten zijn vervangen. |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
De nieuwe keuken in de verbouwde roef van de "Passie en Strijd" |
|||||||||||||||
De situatie vooraf |
winter 2013: Nieuwe keuken in roef van de "Passie en Strijd"
|
||||||||||||||
De oude keuken is eruit |
|||||||||||||||
Aanrechtblad van Jatoba met opstaande rand, hier in de lijmklemmen Passen en meten in de roef
Bij de nieuwe hoekbank komt een tafel in de vorm van een zwaard Met karton worden diverse vormen en maten uitgeprobeerd, voordat uiteindelijk de definitieve vorm van het tafelblad in Jatoba wordt gemaakt ![]() |
Voor de frontjes van de keukenkastjes is voor Enkhuizer Iepen gekozen, die met een grijze krijtverf van Abbondanza zijn behandeld. Doordat het zeer transparant is opgebracht, blijft de houtnerf nog mooi zichtbaar ![]() De spatwand achter het Boretti fornuis is van 2 mm dik aluminium en komt van www.pimpyourkitchen.nl Het ontwerp is van de eigenaresse zelf die een detail van een oude zeekaart vergroot heeft Pas na al het werk gedaan is, krijgt de vloer zijn behandeling en mag na het in-oliën eventjes niet betreden worden |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() De afwerking van luiken en patrijspoorten is met Enkhuizer Iepenhout, een specialiteit van Ventis! |
![]() 2011-2012: "Strijd" |
||||||||||||||
Er wordt veel met ons eigen Enkhuizer Iepenhout gewerkt. Zowel de vloeren, als de deurkozijnen, luiken en patrijspoorten worden ermee afgewerkt. Ventis koopt Iepen in Enkhuizen op, die vanwege de iepenziekte gekapt moeten worden. Deze stammen worden verzaagd en enkele maanden gewaterd, waarna ze opgestapeld aan de lucht drogen. Het is prima hout voor o.a. scheepsinterieurs en trappen, met een mooie warm bruin-gele kleur. Klik hier voor meer informatie over Enkhuizer Iepenhout. |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() De "Zeearend" in aktie, voor de refit. |
2011-2012: "Zeearend"
De "Zeearend" wordt de hal binnen gereden: het past precies. |
||||||||||||||
![]() Op het dek wordt Esthec gelegd, een composiet voor de jachtbouw, als alternatief voor teak. |
![]() |
||||||||||||||
![]() Achterop zijn aan beide zijden RVS zwemtrappen gemaakt. |
![]() Tijdens de werkzaamheden verandert het schip al snel in een bouwplaats. |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
|
2010-2011: "Vigør" Rot hout dient vervangen te worden. Met een handfrees wordt het rotte hout verwijderd. |
||||||||||||||
Nieuw lijfhout voor de "Vigør". |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() "Carrina" in volle glorie bij de Flevo Classic race, augustus 2010 |
2010: "Carrina" - the grand old lady... |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() "Carrina" najaar 2009 |
In de Spiegel der Zeilvaart, december 2010 staat een leuk artikel over dit mooie schip. Klik op de afbeelding voor een Pdf van het artikel. |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Nieuwe oplengers voor de "Carrina" | ![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() Klik op afbeelding voor vergroting |
2009-2010: "Germania Nova" |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() Klik op afbeelding voor vergroting |
![]() |
||||||||||||||
2009: "Atlantic" Voor de replica van de driemast schoener "Atlantic", die gebouwd wordt door Ed Kastelein, maakt Ventis de gieken en gaffels. Zie ook www.schooner-atlantic.com |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2008: "De Liefde" "De Liefde", één van de eerste ontwerpen van Olivier F. van Meer Design. Het eigen schip van de ontwerper ondergaat een refit. |
||||||||||||||
![]() Klik op afbeelding voor vergroting |
![]() 2008: "Elena" I.s.m. Brasker Masten de productie van alle rondhouten van de replica van de Schoener "Elena" uit 1914 w.o. een giek van 23 meter. zie ook www.schoonerelena.com |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() 2008: "Flevo" |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2007-2008 Nieuw interieur van de "Mees Toxopeus" |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2007-2010 |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2007 Productie van beide masten (resp 26 en 28 m lengte) van Noorse Kaap-Hoornvaarder "Loyal" (www.loyal.no) |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2007 Volledige renovatie van Friese tjalk en charterschip "Pallieter" (www.chartervloot.nl) |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2006-2007 |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
2006 Dek en interieur "Papegaai" met ons eigen Enkhuizer Iepen. |
||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2006 |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2005 "Somoya": Woonschip "Curlew": Stalen S-spant |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2004 |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2003 "Anna Maria": Zeilklipper "Pieter Bell": VD 84, Volendammer kwak |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2002 "Zeewoelf": Motorkotter "Grace": Expedition Motorvessel |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2001 "Sir": 41 voet Bruce Roberts zeiljacht |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
2000 "Varg": internationale 8-meter klasse wedstrijdjacht "Lotos": 26 meter logger |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
1999 "Sodade": 26 meter topzeil schoener |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
1998 "Little Sarah": 50 voet Puffin |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
1996 "White Heather": 93 voet Camper & Nicholson kits |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
1995 "Claire de Lune": 25 meter motorklipper "Bree Sant": 32 meter twee-mast klipper |
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
1994 "La bohème": 27 meter stevenaak |
|||||||||||||||
![]() |